Het is maandag, 1 juni 2020: een aantal versoepelingen van de Coronamaatregelen gaat in.
Vanuit consumentenoogpunt is er eindelijk weer uitkijk op vertier zoals horeca, musea, theaters, bioscopen en meer. Wij bekijken het echter graag eens vanuit de andere kant: de ondernemer.

Afgelopen week schreef Max al over ondernemen als MKB’er tijdens de coronacrisis. Hij gaf vijf tips om als ondernemer toch het beste ervan te maken in deze tijden.
Nu het vervolg: ‘laat er geen gras over groeien’ met een aantal specifieke To-Do’s aan de hand van de tips van Max en om ondernemers een hart onder de riem te steken.
Hang in there!  

  1. Word een digitale held.
    Juist in tijden van ‘social distancing’ is je fysieke bereik een stuk kleiner. Je zult daarom iets anders moeten verzinnen om je (potentiële) klanten thuis te kunnen bereiken, of andersom: je klanten moeten jou vanuit huis kunnen bereiken.
    Max noemde het al in zijn blog, maar juist nu is wel de tijd om ervoor te zorgen dat je ook online te vinden bent. Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je opeens dagelijks bezig moet zijn met content plaatsen. Wij zien het als een kans. Het is niet altijd even makkelijk om volgers te krijgen als bedrijfsaccount. Juíst nu je klant je minder kan bereiken, is die drempel om je te volgen een stuk lager. Kom dus online!
    Stel nu dát je al online bent, dan is het heel belangrijk om na te denken over wát je dan online zet. Je hebt namelijk al volgers en online bezoekers en die moet je ook betrokken houden. Uiteindelijk geldt nog steeds: “Wie het hardst schreeuwt, wordt het best gehoord”. Zorg voor een mooie stijl, die eenheid uitstraalt. Opmaak, kleurgebruik, teksten enzovoorts blijven evengoed hangen als jouw naam. Besteed hier dus aandacht aan, of je nu een snackbar hebt en al open bent, of een sauna of fitness en nog even moet wachten met het openen van je deuren.

    Juist nu we nog maar met kleine hoeveelheden mensen bij elkaar mogen, bereiden klanten zich beter voor, online oriëntatie
    voor een aankoop is namelijk groeiende1 en zeker in deze tijd!

  2. Maak Nederland Coronaproof
    Nouja Nederland, begin eens met je eigen zaak. We kennen wellicht allemaal wel de filmpjes die viraal gingen op social media van horecaondernemers gooiend met servies als grap over de 1,5 meter samenleving. De tijden van grapjes maken zijn nu misschien wel voorbij. Het is tijd om weer te openen en om bestaande- én potentiële klanten te laten weten dat ze veilig uw zaak kunnen bezoeken. Zorg dat er looppaden zijn, hang bordjes op, voorzie in desinfectiemiddel (of maak het zelf): laat zien dat de versoepelingen kunnen! Eens of niet eens met de maatregelen, het zijn feiten en een boete willen we allemaal niet. Er zijn altijd klanten die waarde hechten aan de regels en zeker voor hen is het belangrijk om te laten zien dat er aandacht is besteed aan de maatregelen en dat jullie er klaar voor zijn. Ook dat kan natuurlijk op een ludieke manier en vergeet niet: hard werken wordt beloond!

    Hoort jouw onderneming nu tot de groep die nog niet open mag of heb je een business2business bedrijf? Dan heb je natuurlijk weinig aan deze tip. Financieel overleven is soms ontzettend lastig. Soms is opengaan wel prettig, maar door de maatregelen nog steeds niet rendabel. Daarvoor zijn speciale Corona acties vereist (zie tip 4).
    Het is voor ons natuurlijk makkelijk adviseren om niet te doemdenken en vooral de denken in kansen en mogelijkheden, maar StuCon biedt jullie graag aan te helpen en out of the box te denken. Soms mis je bepaalde vergunningen om iets anders te kunnen doen of twijfel je erover of je al gebruik maakt van alle mogelijke steun? We helpen graag, Gratis!

  3. Maak gebruik van jouw community
    Bij deze tip richt ik me graag even op de dingen die definitief niét meer doorgaan. Denk aan evenementen, concerten, dorpsfeesten enzovoorts. Allemaal afgelast helaas. Daar kunnen we allemaal wel over rouwen, zeker als je als organisatie met een hoop geld te maken hebt, maar juist nu moet je al verder denken over toekomstige edities van je evenement. Vaak is er wel een vaste kring die jouw feest steevast bezoekt. Nu is het dan ook de tijd om voor die groep er nog steeds te zijn. Laat je naam gelden en zorg voor betrokkenheid ondanks het afgelaste evenement. Geef updates, blik terug op voorgaande edities, en zorg ervoor dat je trouwe gasten ook volgende editie weer keurig voor je in de rij staan. We winnen niks als we nu bij de pakken neerzitten. Ik blijf het toch zeggen: “Wie het hardst schreeuwt, wordt het best gehoord”. Jouw ‘community’ zijn zeer zeker niet alleen je klanten, reken daar zeker ook je medewerkers bij. Als je te maken hebt met thuiswerkers kan ik niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om hen betrokken te houden.
    Tip van de dag: vraag eens! Volgende tip: luister ook. Bied een luisterend oor en helpende hand. Vraag eens wat jouw community wil of nodig heeft. Nu is de tijd om voor hoge betrokkenheid te zorgen.
    Jij hoeft als ondernemer helemaal niet het Ei van Columbus uit te vinden joh. We zijn hier in Nederland met 17 miljoen mensen en al die mensen hebben een mening en ideeën over hoe iets beter kan. Vraag & luister! Dat geldt letterlijk voor iedereen, wat voor onderneming je ook hebt. “Hoe kunnen wij het beste inhaken op de coronacrisis?” is een vraag die je kunt stellen aan je medewerkers, je klanten, je volgers, je achterban, je vrienden. Geef het een kans.

  4. Bedenk speciale Corona acties
    De regels zijn voor velen nog steeds redelijk vaag. Ook wij weten soms niet wat wel en niet mag, maar dat geldt ook voor de overheid zelf, dus geen zorgen.
    We raden sowieso aan om de website van de Rijksoverheid te volgen en je niet te laten leiden door de media.
    We zeiden het al eerder dat speciale acties verzonnen dienen te worden om toch nog iéts ervan te kunnen maken en de schade zoveel mogelijk te beperken.
    Uiteraard moeten de acties wel passen binnen de maatregelen, maar we moeten creatief zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar andere landen en onderzoek of dat in Nederland ook zou kunnen/mogen. In Australië bijvoorbeeld worden nu hele restaurants of barretjes afgehuurd met all-inclusive eten en drinken waar mensen dan in kleine groepjes van 10 bij elkaar komen (privéfeestjes).
    Of worden er in Duitsland Drive In cinema’s en – concerten georganiseerd op grote parkeerplaatsen.

    Je omzet is natuurlijk een stuk lager als je minder klanten kunt bedienen. Probeer daarom ervoor te zorgen dat je mensen aan huis kunt voorzien in jouw dienst/product. Zo zie je bijvoorbeeld ook dat escaperooms nu online heel actief zijn met het aanbieden van hun dienst.
    Gebruik de derde tip en vraag naar een gouden idee voor jouw zaak (uiteraard met beloning). Verbreed je markt en bedien een groter publiek. Heb je een hotel? Bied dan bijvoorbeeld een kok/bediening aan huis aan. Zo ver kun je gaan!
    Vergeet ook niet: je bent niet alleen als ondernemer. Bundel je krachten en bied samen met een collega-ondernemer een nieuwe dienst aan.

Tuurlijk begrijp ik ook dat heel veel ondernemers zich op dit moment niet voelen aangesproken, begrepen of gehoord. We kunnen ook geen tips geven die voor iedereen gelden. Soms is er gewoon maatwerk nodig. Vraag jij je nu af wat jíj kunt doen? Geef ons gewoon een belletje of stuur een mailtje naar info@stuconadvisory.nl en wij denken graag even vrijblijvend voor u na!

1 https://www.emerce.nl/achtergrond/online-offline-retail-elkaar-afstemmen-levert-meer-kost